Kategori

Jawatan Popular

1 Vaskulitis
Kemungkinan komplikasi selepas pembedahan pembuangan urat kaki dan pencegahannya
2 Takikardia
Persediaan untuk kapal serebrum
3 Miokarditis
Propolis untuk buasir: resipi untuk tincture, suppositori dan salap
4 Embolisme
Angioma vena
5 Takikardia
Mildronate
Image
Utama // Vaskulitis

Analisis kolesterol darah - dari sebab-sebab janji temu untuk menguraikan hasilnya


Hampir setiap orang yang memantau kesihatan dan kecergasan mereka tahu perkataan kolesterol. Dulu kolesterol darah jelas membahayakan tubuh, memprovokasi aterosklerosis. Namun, semuanya ternyata tidak begitu sederhana, dan sekarang kita tahu bahawa kolesterol "buruk" dan "baik" - seperti diet yang bertujuan untuk menurunkan kepekatannya dalam darah.

Sebelum memberitahu apakah analisis kolesterol, terdapat beberapa statistik. Menurut jurnal Science and Life, yang diterbitkan pada tahun 2008, kolesterol diperlukan untuk tubuh manusia sebagai bahagian membran sel: memberi mereka kekuatan dan keanjalan. Yang paling penting, kolesterol diperlukan untuk membran eritrosit; ia mengandungi 23% kolesterol. Membran sel hati - hepatosit - terdiri daripada 17% kolesterol. Lapisan serat saraf multilayer myelin yang melakukan fungsi pengasingan merangkumi 22% kolesterol. Dan akhirnya, bahan putih otak mengandungi 14% kolesterol, dan kelabu - 6%. Ternyata memerangi kolesterol tanpa berfikir adalah pertempuran melawan otak, sistem saraf dan darah anda sendiri. Apa yang perlu dilakukan, kerana tidak ada yang membatalkan aterosklerosis?

Bagaimana "kolesterol" ditunjukkan dalam analisis dan mengapa "kolesterol" dan "baik"?

Kolesterol (kolesterol) adalah alkohol siklik monohidrik sekunder yang terdapat dalam darah dan tisu badan manusia. Ia berfungsi sebagai bahan binaan untuk hormon seks - kortikosteroid, serta asid hempedu dan vitamin D. Hingga 80% kolesterol disintesis di hati (ini tidak berlaku secara tidak sengaja), dan selebihnya disertakan dengan makanan berlemak yang berasal dari haiwan. Analisis kolesterol harus dibezakan, kerana tahap kolesterol total tidak memberikan maklumat lengkap mengenai potensi bahaya mengembangkan aterosklerosis dan penyakit lain.

  • Kolesterol total. Nilai keseluruhan semua jenis kolesterol dalam norma rata-rata 5,2 mmol / L. Menurunkan kolesterol total boleh menyebabkan gangguan psikofisiologi, peningkatan - kepada diabetes dan aterosklerosis.
  • HDL Lipoprotein berketumpatan tinggi adalah kolesterol "baik" yang sangat diperlukan oleh badan kita. Ia digunakan dalam pemprosesan dan penghapusan lemak. Norma adalah 1.03-1.55 mmol / l. Pada nilai tinggi, terdapat risiko kurang plak vaskular; pada nilai rendah, aterosklerosis dapat berkembang walaupun dengan kolesterol total normal.
  • LDL Lipoprotein berketumpatan rendah - kolesterol "buruk", yang diserap dengan makanan. Norma berkisar antara 0-3,3 mmol / l, melebihi norma menunjukkan risiko terkena aterosklerosis.
  • VLDL. Lipoprotein berketumpatan rendah adalah alat pengangkutan utama lemak yang berasal dari makanan. Tempat utama untuk sintesis VLDL adalah hati. VLDLP terlibat secara aktif dalam pembentukan plak aterosklerotik. Dengan latar belakang peningkatan kepekatan VLDL dalam diabetes dan penyakit buah pinggang, kemungkinan aterosklerosis meningkat. Nilai rujukan: 0.26–1.04 mmol / L. Melebihi tahap yang dibenarkan adalah mungkin pada wanita yang sihat semasa hamil. Penyebab patologi mungkin hiperlipidemia primer jenis III, IV, V, dislipidemia sekunder, penyakit Nimann - Puncak, lupus eritematosus sistemik, glikogenosis.

Jadi, ujian kolesterol adalah kajian tentang kandungan kolesterol "baik" dan "buruk" dalam darah, serta bagaimana mereka saling berhubungan satu sama lain.

Petunjuk untuk tujuan kajian

Analisis kolesterol ditetapkan untuk disyaki patologi sistem kardiovaskular, sistem saraf, disfungsi seksual, penyakit endokrin. Pada diabetes mellitus, analisis rutin kolesterol dan glukosa dilakukan sepanjang tempoh pemerhatian dengan ahli endokrinologi. Juga, tahap dan sifat kolesterol harus diperiksa jika terjadi malaise setelah berpuasa lama, diet keras, mengambil ubat untuk menurunkan berat badan.

Latihan

Sekiranya anda harus menderma darah untuk kolesterol, latihan khusus tidak akan diperlukan, kecuali untuk menahan diri dari makan 6-8 jam sebelum mengambil darah dan mengurangkan beban pemakanan pada tubuh pada malam sebelum ujian. Adalah wajar untuk mengecualikan makanan berlemak.

Cara menderma darah untuk analisis kolesterol?

Darah diambil dari urat untuk analisis, biasanya pesakit datang pada waktu pagi dengan perut kosong. Hasilnya mungkin siap pada keesokan harinya..

Kaedah Penyelidikan

Puluhan kaedah telah dikembangkan untuk menentukan kolesterol darah. Berikut adalah beberapa daripadanya:

  • Biokimia langsung. Untuk analisis, serum darah keseluruhan diambil. Salah satu yang paling tradisional dan paling tepat dalam kumpulan ini adalah kaedah Ilk berdasarkan reaksi Lieberman - Burchard. Yang kedua paling kerap adalah kaedah Autenrit. Walaupun kaedah ini murah dan cukup tepat, mereka menggunakan bahan menghakis yang merosakkan penganalisis. Oleh itu, di makmal besar, kaedah tidak digunakan.
  • Biokimia tidak langsung. Yang paling terkenal adalah kaedah Abel. Kaedah biokimia tidak langsung kurang tepat daripada kaedah langsung, perbezaannya mungkin sekitar 6%.
  • Enzimatik (enzimatik). Oleh kerana reagen diambil kolesterol oksidase, kolesterol esterase, peroxidase, catalase, yang memberikan hasil yang lebih tepat dan bukan bahan yang menghakis. Kaedah enzimatik kini digunakan di 95% makmal..
  • Kromatografi Kaedah kromatografi cecair dan gas-cecair yang mahal dan sangat berkesan memungkinkan untuk menentukan kandungan kolesterol dalam sejumlah kecil biomaterial walaupun tidak berkualiti tinggi (darah kapilari). Jarang digunakan.

Kolesterol Darah

Kadar kolesterol total dalam darah berbeza bergantung pada usia dan jantina. Bagi bayi yang baru lahir, ia adalah 1,37-3,5 mmol / L, untuk kanak-kanak di bawah umur 1 tahun - 1,81-4,53 mmol / L. Pada usia 1 tahun hingga 12 tahun, jumlah kolesterol dalam darah biasanya berkisar antara 3,11-5,18 mmol / l, dari 13-17 tahun - 3,11-5,44 mmol / l. Bagi orang dewasa, 3.63-8.03 mmol / L dianggap sebagai norma kolesterol total dalam darah..

Ujian darah untuk kolesterol: penyediaan dan tafsiran

Untuk mendiagnosis aterosklerosis dan mengenal pasti risiko terkena strok dan serangan jantung, perlu dilakukan analisis kolesterol. Untuk ini, darah diambil dari vena, dan ini dilakukan semasa perut kosong.

Seterusnya, kami mempertimbangkan bagaimana pakar mengesyorkan mempersiapkan ujian, bagaimana menderma darah, ujian apa yang akan dilakukan, dan apa hasilnya..

Persediaan yang betul untuk ujian darah

Biasanya, semua persediaan sebelum menderma darah untuk kolesterol harus menjauhkan diri dari makan sekurang-kurangnya lapan jam.

Biasanya, doktor mengesyorkan untuk melengkapkan orang agar tidak makan makanan berlemak dua hari sebelum ujian. Ini menyumbang kepada persiapan yang lebih baik..

Terdapat peraturan yang diluluskan yang menjelaskan perkara-perkara mengenai bagaimana mempersiapkan derma darah untuk kolesterol:

  • Makanan diambil 12-16 jam sebelum mengunjungi kemudahan perubatan. Puasa yang lebih lama boleh menyebabkan badan menjadi lemah, akibatnya keputusan ujian makmal tidak boleh dipercayai.
  • Jangan minum alkohol sekurang-kurangnya sehari sebelum kajian, dan merokok tidak digalakkan selama 1.5-2 jam.
  • Sebelum menderma darah, anda hanya boleh minum air tanpa berkarbonat tanpa gula, walaupun ini juga tidak diingini. Sekiranya boleh, hadkan segelas air bersih..
  • Sekiranya ubat digunakan, doktor mesti diberi amaran mengenai perkara ini, memberikan arahan untuk kajian ini. Dalam kes ini, membatalkan penggunaan ubat-ubatan yang mempengaruhi kolesterol (vitamin, diuretik, antibiotik, hormon dan lain-lain).
  • Tahap kolesterol pada wanita usia reproduktif tidak bergantung pada kitaran haid, oleh itu kajian khusus tidak boleh ditolak walaupun semasa haid.

Kadang-kadang, sebaliknya, pakar memerlukan pesakit untuk tidak membuat persediaan darah sama sekali. Ini perlu sekiranya rata-rata ditentukan..

Derma darah

Hanya di makmal khusus institusi perubatan dapat dilakukan analisis kolesterol. Bagaimana cara menderma darah, seorang pekerja makmal akan menerangkan secara langsung di tempat, dan pesakit hanya perlu bersiap dengan betul untuk prosedur dan datang ke kemudahan perubatan pada waktu pagi.

Sebelum perubahan, disyorkan untuk duduk dan berehat selama 10-15 minit. Segera setelah berjalan cepat atau, misalnya, menaiki beberapa tingkat tangga, prosedur tidak dapat dimulakan.

Dengan ketepatan yang tinggi, ujian darah untuk kolesterol tidak dapat dilakukan secara bebas, kerana alat universal untuk ini belum ada. Proses sedemikian dijalankan secara eksklusif di makmal khusus mengikut skema khas menggunakan reagen yang sangat sensitif..

Ujian ekspres bebas

Walaupun begitu, bagi pesakit yang ditunjukkan terapi penurun lipid, ada kaedah diagnostik ekspres khas menggunakan penganalisis ekspres elektronik dengan jalur pakai buang atau ujian ekspres, juga satu kali.

Dengan bantuan mereka, anda boleh mendapatkan idea mengenai keberkesanan rawatan di rumah, tanpa berjumpa doktor.

Untuk menjalankan ujian ekspres, adalah mustahak untuk melakukan semua langkah-langkah persediaan yang berkaitan dengan sekatan pengambilan makanan, alkohol, dll..

Kemudahan kaedah ini bukan hanya disebabkan oleh tidak ada lawatan ke makmal, tetapi juga hasil diagnostik cepat - adalah mungkin untuk membuat kesimpulan mengenai anggaran kandungan kolesterol dalam lima minit, sementara kesimpulannya dikeluarkan oleh institusi perubatan hanya setelah 1-3 hari.

Instrumen untuk ujian pantas digunakan mengikut jenis meter:

  1. Setetes darah pesakit diletakkan pada jalur ujian khas di alat;
  2. Setelah kira-kira tiga minit, sejumlah akan muncul di layar, yang akan menjadi hasil analisis jumlah kolesterol dalam darah.

Ujian darah serupa pada orang yang sihat biasanya dilakukan setahun sekali. Pesakit dengan peningkatan faktor risiko untuk perkembangan penyakit kardiovaskular harus diperiksa lebih kerap, termasuk menggunakan alat mudah alih yang dijelaskan..

Jenis Analisis Kolesterol

Selalu untuk menilai keadaan kesihatan semasa pemeriksaan perubatan, pemeriksaan perubatan, dan lain-lain, ujian darah umum dilakukan, kolesterol ditentukan bersama dengan petunjuk penting lainnya.

Sekiranya kelebihannya dikesan (lebih daripada 5.2 mmol / l), maka ini menjadi asas untuk kajian yang lebih terperinci, yang disebut profil lipid.

Bahaya yang paling tepat untuk mengembangkan aterosklerosis dapat dinilai dengan melakukan apa yang disebut. ujian darah terperinci untuk kolesterol. Ini adalah kajian lanjutan (profil lipid), yang menentukan bukan sahaja kandungan kolesterol total, tetapi juga pecahannya, trigliserida dan pekali aterogenenisitas.

Kolesterol, atau lebih tepatnya pecahannya dalam hasil analisis terperinci ditunjukkan sebagai:

  • HDL atau alpha-kolesterol (lipoprotein berketumpatan tinggi). Ini adalah jenis kolesterol "berguna" yang tidak disimpan di dalam pembuluh darah, tetapi langsung dibawa ke hati. HDL normal mestilah lebih besar daripada 1 mmol / L.
  • LDL atau beta-kolesterol (lipoprotein berketumpatan rendah). Inilah yang disebut. kolesterol berbahaya, yang berfungsi sebagai bahan binaan plak aterosklerotik pada saluran darah. Kandungan darahnya mestilah kurang dari 3 mmol / l.

Petunjuk penting lain dalam hasil penyelidikan adalah indeks aterogenik, yang dilambangkan dengan akronim CA. Ia mewakili nisbah LDL / HDL..

Sekiranya nilai pekali yang dipertimbangkan kurang dari tiga, maka orang itu sihat, dan risiko kerusakan vaskularnya minimum. Aterosklerosis yang ada akan ditunjukkan oleh nilai CA melebihi 5 unit. Dalam kes ini, kemungkinan terjadinya kerosakan iskemia pada organ dalaman, termasuk penyakit jantung koronari.

Penyahsulitan hasil analisis

Sekali lagi, kita perhatikan bahawa pada pemakanan sebelum kajian, hasilnya akan sangat bergantung.

Oleh itu, adalah perlu untuk mengetahui bagaimana lulus analisis kolesterol dengan betul, jika tidak, setelah analisis umum yang biasa, perlu dilakukan kajian terperinci, dan juga kajian lain, kerana lebihan atau, sebaliknya, jumlah sebatian organik yang dipertimbangkan biasanya menunjukkan perkembangan pelbagai patologi.

Kolesterol meningkat berlaku pada pesakit dengan penyakit jantung koroner, serta diabetes, penyakit ginjal, obesiti, barah pankreas, alkoholisme.

Tetapi kepekatan yang rendah juga bukan norma dan mungkin menunjukkan adanya penyakit seperti sirosis lanjut, anemia kronik, serta penyakit sumsum tulang, barah yang ada, dll..

Risiko kardiovaskular

Nilai kolesterol yang dibenarkan sebelumnya pada tahap 5 mmol / l adalah rata-rata, kerana penunjuk ini bergantung pada usia dan ditentukan dengan lebih terperinci pada skala SCORE khas:

  • Bagi orang yang mempunyai risiko kardiovaskular yang rendah (tanpa keturunan yang buruk, usia muda), tahap yang dibenarkan terletak di bawah 5.5 mmol / l.
  • Bagi pesakit yang berisiko sederhana (gemuk, dengan aktiviti fizikal yang rendah, usia pertengahan), tahap yang boleh diterima ialah 5 mmol / L.
  • Bagi orang yang berisiko tinggi (hipertensi, dengan diabetes, patologi vaskular), nilainya mestilah di bawah 4.5 mmol / l.
  • Bagi orang yang mempunyai risiko kardiovaskular yang sangat tinggi (strok, penyakit jantung koronari, aterosklerosis), kepekatan kurang dari 4 mmol / l akan dianggap kolesterol normal.

Perlu juga diingat bahawa keputusan ujian normal berbeza, misalnya, pada anak-anak dari berbagai usia dan pada orang dewasa, jadi hanya seorang doktor yang dapat menentukan secara tepat keperluan untuk kajian tambahan dan menetapkan rawatan yang sesuai.

Sekiranya analisis umum menunjukkan kelebihan kolesterol dalam darah, diperlukan kajian terperinci. Cara menderma darah untuk kolesterol, diperhatikan sebelumnya.

Dalam kes ini, sebelum melakukan analisis terperinci, penting untuk mengikuti saranan dengan hati-hati mungkin, kerana berdasarkannya, sekiranya mendedahkan patologi, rawatan yang sesuai akan ditentukan.

Petunjuk penting seperti tahap kolesterol LDL "buruk" menentukan kemungkinan perkembangan patologi vaskular. Oleh itu, berdasarkan nilainya, dengan mengambil kira tahap risiko kardiovaskular, doktor menetapkan (atau, sebaliknya, tidak menetapkan) rawatan menggunakan statin.

Ubat-ubatan ini, walaupun keberkesanannya dalam memerangi kolesterol tinggi, mempunyai banyak kontraindikasi, itulah sebabnya sangat penting untuk melakukan analisis berkualiti tinggi untuk kolesterol. Cara menderma darah untuk kajian umum sebelumnya telah dijelaskan secara terperinci. Prosedur untuk mempersiapkan analisis terperinci tidak berbeza.

Petunjuk kajian terperinci

Secara lebih terperinci, pertimbangkan penyahkodan ujian darah terperinci. Selain menentukan HDL dan LDL yang dianggap sebelumnya (kolesterol HDL "bermanfaat" dan kolesterol LDL "berbahaya"), trigliserida juga ditentukan.

Yang terakhir adalah turunan dari asam lemak dan gliserol, iaitu lemak terlarut yang berasal dari makanan ke dalam darah dan tidak tergolong dalam sebatian kolesterol.

Di bawah ini kami tunjukkan secara terperinci kepekatan normal, tinggi dan tinggi sebatian yang dipertimbangkan:

mg / lmmol / lnilai
Kolesterol total
Kurang daripada 2005.2Biasa
200-2395.2-6.1Dinaikkan
Lebih daripada 2406.2Tinggi
LDL (kolesterol "buruk"), LDL
Kurang daripada 1002.6Biasa
100-1292.6-3.3Sedikit tinggi
130-1593.4-4.0Dinaikkan
160-1894.1-4.8Tinggi
Lebih 1904.9Sangat tinggi
HDL (kolesterol "baik"), HDL
Kurang daripada 401Rendah
Lebih daripada 601,6Tinggi
Trigliserida
Kurang daripada 1501.7Biasa
150-1991.7-2.2Dinaikkan
200-4992,3-5,7Tinggi
Lebih daripada 5005.7Sangat tinggi

Perhatian khusus harus diberikan kepada kolesterol "baik". Parasnya, berbeza dengan LDL "buruk", ditentukan oleh penunjuk maksimum, iaitu, semakin banyak di dalam badan, semakin banyak kapal anda dilindungi dari pelbagai patologi.

Apa yang lebih baik dimiliki sebelum memberi darah untuk analisis

Jadi, anda perlu menderma darah untuk kolesterol. Bagaimana untuk mempersiapkan acara ini telah dijelaskan. Anda tidak boleh makan sekurang-kurangnya 12 jam sebelum bersalin, minum alkohol sehari, dll..

Walau bagaimanapun, jika ada beberapa hari sebelum ujian, anda boleh membuat persediaan yang lebih baik dengan memilih diet yang akan membantu menyiapkan badan anda sebanyak mungkin.

Untuk melakukan ini, hapuskan semua makanan berlemak, salai, goreng, pastri, coklat dan apa-apa gula-gula, produk tenusu berlemak dari diet. Cuba makan lebih banyak makanan laut dan sayur-sayuran jika boleh..

Anda lebih banyak berada di udara, berjalan-jalan, meningkatkan aktiviti fizikal. Dalam kes ini, sekiranya tidak ada penyakit serius, kolesterol darah anda akan selalu normal.

Ujian darah kolesterol - kajian semula

Ujian darah untuk kolesterol. Bagaimana mempersiapkan ujian darah untuk kolesterol? Hasil analisis. Norma kolesterol dalam darah dan kolesterol di sempadan norma.

Ujian darah untuk kolesterol diberikan kepada saya oleh ahli terapi di klinik kami. Kemudian saya mengambil banyak ujian, termasuk ujian darah untuk kolesterol.

Ahli terapi memberi arahan dan menyuruh saya masuk dengan perut kosong pada waktu pagi. Dua ujian ditandai ke arahnya, itu adalah ujian darah untuk kolesterol dan glukosa (kerana saya menderma darah untuk analisis bukan kali pertama, saya perhatikan bahawa mereka sering diresepkan bersama).

Saya tidak mengesyaki, tetapi analisis ini sangat penting. Dengan pertolongannya, adalah mungkin untuk mengetahui keadaan sistem kardiovaskular dan adakah sudah waktunya untuk mengambil langkah rawatan.

Kolesterol total adalah lipid darah utama, yang, pertama, memasuki tubuh dengan makanan, dan kedua, disintesis oleh sel-sel hati. Jumlah kolesterol total adalah salah satu petunjuk metabolisme lipid (lemak) yang paling penting dan secara tidak langsung mencerminkan risiko terkena aterosklerosis..

Cara mempersiapkan ujian darah untuk kolesterol?

Saya tidak membuat persediaan sebelum ujian, kerana saya tidak tahu bahawa mereka akan membuat rujukan untuk ujian darah untuk kolesterol. Setelah berbincang dengan doktor, saya menyedari bahawa apa yang ditunjukkan sebelum analisis tidak saya lakukan. Yaitu, untuk minum pil atau menjalani rawatan (saya tidak), saya tidak mengalami aktiviti fizikal. Oleh itu, saya bersedia untuk mengambil analisis.

Saya menderma darah pada waktu pagi dengan perut kosong, setelah menjalani puasa yang ditetapkan. Di klinik kami, jam menderma darah dari jam 8 hingga 9 pagi. Tidak ada barisan, saya berada di tempat kedua dan masuk segera. Prosedur pendermaan darah mengambil masa kira-kira dua minit. Darah diambil dari pembuluh darah dan saya bebas.

Saya mengambil makanan bersama saya untuk mendapatkan makanan ringan di klinik setelah menderma darah. Sekiranya saya tidak menyanyi, saya berasa lesu dan tanpa mood.

Apa yang dapat memutarbelitkan hasil analisis ke tahap yang lebih besar atau lebih rendah yang perlu diketahui sebelum lulus analisis, ia akan membantu lulus analisis dengan prestasi yang baik.

Meningkatkan kolesterol total:

- kehamilan (ujian kolesterol harus dilakukan sekurang-kurangnya 6 minggu selepas kelahiran),
- berpuasa berpanjangan,
- pendermaan darah berdiri,
- steroid anabolik, androgen, kortikosteroid,
- merokok,
- pengambilan lemak haiwan.

Menurunkan kolesterol total:

- ujian darah bohong,
- kolkisin, ubat antijamur, eritromisin, estrogen,
- aktiviti fizikal yang sengit,
- diet asid lemak tak jenuh tinggi.

Petunjuk untuk pengumpulan darah untuk analisis:

- Penilaian risiko aterosklerosis dan penyakit berkaitan sistem kardiovaskular: penyakit jantung koronari, infark miokard, strok;
- Penyakit hati dan buah pinggang;
- Patologi endokrin (hipotiroidisme, diabetes mellitus);
- pemeriksaan dispensari.

Hasil analisis. Kolesterol pada julat normal.

Keesokan harinya, membuat janji temu dengan doktor, saya berjalan dengan semangat tertentu, kerana saya makan dan saya tidak perlu mengambil apa-apa. Kad itu sudah ada di meja doktor, saya baru sahaja mengambil tiket dari daftar dan pergi ke pejabat doktor. Hasilnya tidak seperti yang saya harapkan. Saya tidak menyangka bahawa dia boleh berada di batas atas norma. Sudah tentu, saya kecewa.

Ahli terapi diberi diet dan gaya hidup yang betul, dan pemerhatian.

Norma untuk kolesterol di lajur "Norm", anda dapat menilai hasil analisis dengan segera.

Norma kolesterol darah adalah 3.3-5.5 mmol / l.

Lebih baik menolak kentang goreng dengan daging.

Rawatan dengan tablet adalah hasilnya apabila nilai pada batas atas norma tidak ditentukan. Tetapi kajian semula analisis untuk kolesterol dan penyerahan lebih lanjut sekali atau dua kali setahun adalah wajib.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya hasil analisis kolesterol berada di atas normal?

Sekiranya hasil analisis kolesterol berada di atas normal, maka anda perlu mengambil ujian tambahan untuk kolesterol-HDL dan kolesterol-LDL. Dan mengikut keputusan ujian ini, doktor memutuskan rawatan yang harus diresepkan..

Perkara utama adalah tidak melewatkan masa dan mengetahui. Pensampelan darah untuk kolesterol tidak begitu mengerikan kerana membiarkan kolesterol naik melebihi normal. Tidak ada yang lebih baik untuk mencegah munculnya peningkatan kolesterol dalam darah, dan untuk ini, pada peringkat awal, anda perlu mematuhi pemakanan yang betul dan mencegah "kerosakan" pada kentang goreng dengan daging, seperti saya.

Ujian darah untuk kolesterol

Analisis kolesterol adalah kaedah maklumat untuk menentukan tahap lipoprotein dalam darah. Ia digunakan untuk mengenal pasti penyimpangannya dari norma. Kolesterol adalah petunjuk utama keadaan metabolisme lipid. Analisis ini digunakan untuk mendiagnosis aterosklerosis dan menilai risiko patologi dari sistem kardiovaskular dan kemungkinan komplikasi mereka..

Nilai normal berkisar antara 2.9 hingga 7.8 mmol / L. Tetapi hasilnya dipengaruhi oleh usia dan jantina subjek. Terdapat beberapa jenis analisis kolesterol. Tidak mungkin untuk menentukan mana yang lebih baik dan lebih dipercayai, kerana masing-masing mempunyai kesaksian tersendiri.

Mengapa dan siapa yang memerlukan penyelidikan

Kolesterol adalah zat lemak seperti alkohol yang merupakan bahagian tidak terpisahkan dari membran sel. Sebilangan besar terdapat di membran sel, tisu adiposa, otak dan hati. Sebilangan besar dihasilkan oleh badan, dan hanya 20% berasal dari makanan..

Peranan kolesterol untuk fungsi tubuh ditentukan oleh sifat dan tindakan berikut:

  • adalah bahagian yang tidak terpisahkan dari sintesis hormon adrenal, progesteron dan estrogen, testosteron;
  • adalah bahagian penting dari asid hempedu;
  • berfungsi sebagai asas penyerapan vitamin D;
  • mencegah pemusnahan sel darah merah.

Sekiranya terdapat peningkatan kandungan kolesterol total dalam darah, dan juga nisbah pecahannya dengan kepadatan rendah dan tinggi, kristal zat ini mulai tersimpan di dinding saluran darah dan arteri, yang menyebabkan pembentukan plak kolesterol. Penyakit ini dipanggil aterosklerosis..

Proses patologi ini adalah faktor yang memprovokasi utama dalam perkembangan penyakit jantung koronari dan strok. Oleh itu, analisis sedemikian digunakan untuk mengenal pasti dan menilai risiko patologi mematikan ini. Selain itu, indikator ini menilai keadaan hati, lebih tepatnya, adanya kerusakan pada organ, menunjukkan genangan hempedu dan penurunan fungsinya.

Dalam patologi buah pinggang, analisis kolesterol mendedahkan penyebab asal edema dan mengawal tahap keberkesanan rawatan sindrom nefrotik. Ujian darah untuk kolesterol ditunjukkan kepada semua orang dewasa ketika menjalani pemeriksaan klinikal.

Sebagai kaedah penyelidikan tambahan, analisis ditetapkan untuk mengesahkan diagnosis apabila gejala berikut muncul:

  • peningkatan tekanan darah secara berkala;
  • sakit hati;
  • klaudikasi sekejap;
  • bengkak dan gangguan pada pengeluaran air kencing, sakit belakang yang berterusan (untuk diagnosis penyakit buah pinggang);
  • kulit kering dan penampilan edema (untuk mengesan gangguan kelenjar tiroid);
  • penampilan bintik-bintik kuning pada kelopak mata dan kaki;
  • gangguan metabolisme karbohidrat dan obesiti;
  • kencing berlebihan, dahaga berterusan dan mulut kering.

Dengan menggunakan ujian darah, kadar lipoprotein darah seperti kolesterol total, lipoprotein berketumpatan rendah, sangat rendah dan tinggi diukur, dan trigliserida dikesan. Semua petunjuk ini mempunyai nilai diagnostik yang penting, dan mereka menentukan adanya atau ketiadaan tanda aterosklerosis vaskular..

Ujian darah untuk menentukan kolesterol total

Kolesterol total ditentukan menggunakan ujian darah biokimia. Penunjukannya dalam analisis dalam bahasa Latin adalah "Chol". Nilai normal adalah dari 3 hingga 5.4 mmol / L. Dalam kes ini, peningkatan kolesterol menjadi 6,5 mmol / l dianggap sebagai hiperkolesterolemia sederhana, dan di atas 7,9 sebagai hiperkolesterolemia tinggi.

Analisis disarankan untuk diambil di pusat perubatan yang dilengkapi dengan makmal moden. Contohnya, Invitro, Hemotest, CMD, CITILAB. Ramai yang berminat di mana darah diambil untuk dianalisis, kerana takut kesakitan mungkin dilakukan ketika melakukan manipulasi ini..

Untuk mengenal pasti tahap penunjuk ini, darah diambil dari urat ulnar. Untuk mendapatkan hasil yang paling bermaklumat, anda perlu menderma darah dengan betul untuk analisis. Persiapan melibatkan keperluan untuk mematuhi sejumlah cadangan sebelum melakukan analisis, khususnya:

  • sama sekali tidak boleh makan;
  • berhenti minum alkohol dalam 2 hari;
  • jangan makan makanan berlemak sehari sebelumnya;
  • lakukan analisis pada waktu pagi dalam selang waktu antara 8 hingga 10 jam;
  • adalah tidak diinginkan untuk menderma darah jika pesakit mengalami selesema atau SARS;
  • menghilangkan senaman fizikal yang berat dan situasi yang tertekan;
  • jangan merokok sekurang-kurangnya 2 jam;
  • beritahu doktor tentang pengambilan ubat, kerana ini boleh memutarbelitkan hasilnya.

Ujian darah yang diperluas untuk kolesterol

Ujian darah yang paling terperinci untuk kolesterol adalah profil lipid. Melaluinya, petunjuk seperti kolesterol total, lipoprotein berketumpatan tinggi dan rendah, trigliserida dan pekali aterogenik dikesan. Keperluan untuk analisis seperti itu muncul ketika tes darah umum menunjukkan bahawa tahap total kolesterol meningkat.

Selain itu, spektrum lipid diperiksa jika pesakit mempunyai faktor risiko seperti merokok, diabetes, obesiti, usia tua, gaya hidup yang tidak aktif. Keturunan yang membebankan, khususnya kehadiran saudara dekat penyakit kardiovaskular, serangan jantung atau strok, diabetes mellitus, juga merupakan dasar bagi penunjukan kajian semacam itu.

Untuk menghantar lipidogram, anda perlu membuat persediaan. Untuk hasil yang boleh dipercayai, anda perlu menderma darah untuk kolesterol pada waktu pagi semasa perut kosong. Dalam kes ini, sehari sebelumnya, makanan berlemak tidak termasuk dalam diet, dilarang meminum minuman beralkohol dan merokok. Penyahkodan profil lipid dilakukan oleh doktor yang hadir, dengan fokus pada petunjuk berikut, yang diambil sebagai norma:

  • jumlah kolesterol - dari 3.4 hingga 5.4 mmol / l;
  • LDL - 1.71-3.6 mmol / l;
  • HDL - lebih daripada 1 mmol / l;
  • VLDLP - 0.13 - 1.63 mmol / L;
  • trigliserida - 0 - 2.25 mmol / l.

Sesuai dengan nilai yang diperoleh, koefisien aterogenik dihitung, yang tidak boleh lebih dari 3. Sekiranya penunjuk ini berada dalam julat dari 3 hingga 4, maka ini berisiko tinggi mengembangkan aterosklerosis..

Apabila mencapai pekali aterogenik 5 atau lebih, ini menunjukkan perkembangan dan pertumbuhan aktif plak aterosklerotik. Ujian darah yang panjang membolehkan anda mendapatkan hasil yang paling tepat mengenai kolesterol darah dan bahkan menentukan risiko minimum untuk aterosklerosis.

Kaedah ekspres

Sebagai tambahan kepada ujian darah makmal untuk menentukan kolesterol, ujian ekspres digunakan, yang dapat dilakukan di rumah. Kaedah ini sesuai untuk pesakit yang mengambil ubat penurun kolesterol. Oleh itu, anda dapat mengesan keberkesanan rawatan. Ujian ekspres satu kali atau penganalisis ekspres elektronik lengkap dengan jalur ujian sekali boleh dibeli di farmasi.

Melakukan ujian ekspres memerlukan pematuhan dengan beberapa peraturan:

  • analisis dilakukan sehingga selang waktu antara makanan terakhir dan kajian tidak lebih dari 12 jam;
  • pada malam dan pada hari kajian anda tidak boleh minum alkohol dan merokok;
  • semasa menilai hasilnya, perlu mengambil kira pengambilan pelbagai ubat.

Algoritma untuk menggunakan ujian cepat adalah sama dengan glukometer yang dirancang untuk mengukur gula: setetes darah bersentuhan dengan alat uji pada peranti, dan setelah beberapa minit peranti memaparkan hasilnya.

Tidak perlu menunda analisis wanita semasa kitaran haid, kerana ini tidak mempengaruhi kandungan maklumat hasilnya. Penentuan tahap kolesterol berlaku seketika, sementara analisis makmal akan memberikan hasil hanya setelah beberapa hari.

Yang paling popular adalah model penganalisis kolesterol berikut dengan jalur ujian:

Analisis yang jelas untuk kolesterol harus dilakukan secara berkala untuk pesakit dengan aterosklerosis dan patologi lain dari sistem kardiovaskular, serta bagi orang yang berusia lebih dari 60 tahun. Ujian darah untuk kolesterol adalah petunjuk diagnostik penting mengenai keadaan kesihatan, yang membantu dengan cepat menentukan kehadiran penyakit vaskular dan mengenal pasti risiko perkembangannya yang ada..

Bagaimana cara menderma darah untuk kolesterol? Bersedia untuk menghadapi ujian

Ujian darah untuk kolesterol adalah salah satu kajian diagnostik asas dalam perubatan. Kolesterol itu sendiri dan pecahannya melakukan sejumlah fungsi penting dalam tubuh (mereka adalah blok sel). Kajian ini menentukan bukan sahaja jumlah nilai kolesterol, tetapi juga pelbagai pecahannya, antaranya LDL - lipoprotein berketumpatan rendah (LDL, Lipoprotein Ketumpatan Rendah) dan HDL - lipoprotein berketumpatan tinggi (HDL, Lipoprotein Ketumpatan Tinggi), trigliserida.

Cara menderma darah untuk kolesterol dengan betul harus dijelaskan oleh pakar, kerana terdapat sejumlah faktor luaran yang dapat mempengaruhi analisis secara signifikan. Derma darah untuk kolesterol tidak memerlukan persiapan yang lama dan mungkin dilakukan di mana-mana institusi perubatan.

Kolesterol baik dan buruk

Terdapat dua pecahan kolesterol yang terdapat dalam jadual:

Lipoprotein Ketumpatan Tinggi (HDL)Lipoprotein Ketumpatan Rendah (LDL)
Merujuk kepada apa yang disebut "kolesterol baik." Sebabnya ialah ia tidak tersimpan di dinding vaskular (terikat rapat dengan protein pembawa), tetapi diangkut terus ke hati. Tahapnya adalah petunjuk metabolisme lemak yang boleh dipercayai..Merujuk kepada apa yang disebut "kolesterol jahat." Ia dapat mengikat komponen dinding vaskular, menetap di dalamnya dengan pembentukan plak aterosklerotik. Pecahan ini muncul di pintu keluar hati (penghantaran ke organ dan sistem lain)

Masih terdapat VLDL (lipoprotein berketumpatan sangat rendah), tetapi mempunyai nilai diagnostik yang rendah. Petunjuk utama untuk tujuan analisis adalah:

  • Aterosklerosis;
  • Penyakit jantung koronari yang berpanjangan;
  • Penyakit hati, terutamanya yang berasal dari kronik;
  • Diabetes mellitus jenis I dan II;
  • Obesiti;
  • Penyakit sistem endokrin (penurunan / peningkatan tahap hormon).

Sekiranya perlu, ia ditetapkan untuk sejumlah patologi lain sebagai bahagian tidak terpisahkan dari pemeriksaan umum.

Biosintesis kolesterol dalam badan

Di dalam tubuh manusia, terdapat dua sumber kolesterol: endogen (biliary) dan eksogen (diet). Pengambilan harian dengan makanan 100-300 mg.

Penyerapan maksimum berlaku di ileum (30-50% daripada jumlah kolesterol yang memasuki usus). Lebih kurang 100-300 mg diekskresikan dalam tinja.

Serum dewasa mengandungi purata 4,95 ± 0,90 mmol / L kolesterol, 32% daripadanya adalah HDL, 60% HDL dan ketumpatan yang sangat rendah (VLDL) - 8%. Sebilangan besar bahan tersebut diesterifikasi, iaitu bersamaan dengan asid lemak (82% di HDL, 72% di LDL dan 58% di VLDL). Selepas penyerapan di dalam usus, ia mengikat protein tertentu oleh acyltransferase dan diangkut ke hati (aliran darah di vena portal adalah 1600 ml / min dan di arteri hepatik adalah 400 ml / min, yang menjelaskan pengambilan lipoprotein hepatosit dari vena portal yang lebih besar).

Di hati, kolesterol dipisahkan dari asid lemak dan berada dalam keadaan bebas. Sebahagian daripadanya disintesis menjadi asid hempedu primer (cholic dan chenodeoxycholic). Kolesterol bebas yang tersisa (10-30%) dikeluarkan dari hepatosit ke dalam hempedu. Sehingga 10% diambil kembali untuk VLDL yang baru dibentuk. Dari semua kolesterol yang ada, sebahagian besar bentuk HDL yang tidak terkesterifikasi dirembeskan ke dalam hempedu hati, dan sebahagian besar kolesterol LDL yang diesterifikasi digunakan untuk biosintesis asid hempedu.

Fungsi kolesterol dan pecahannya dalam badan

Kolesterol dan pecahannya melakukan fungsi penting berikut dalam tubuh manusia:

  1. Ia adalah komponen membran sel (bahan binaan sel). Yang sangat penting dalam pembentukan sarung myelin, kerana ia membolehkan anda menstabilkan perjalanan impuls saraf melalui serat.
  2. Menyediakan kebolehtelapan membran sel, yang membolehkan anda mengawal hampir semua proses metabolik dalam sel. Kolesterol menjadi sangat penting dalam pembentukan lapisan sel darah merah bilipid, kerana fungsi pengangkut oksigen darah disedari melaluinya..
  3. Mengambil bahagian dalam biosintesis sejumlah bahan aktif secara biologi: hormon adrenal (kortikosteroid - kortisol, aldosteron), hormon seks (progesteron, estrogen, testosteron).
  4. Ia memberikan fungsi hati yang normal dan terlibat dalam sintesis asid hempedu (menyediakan pencernaan normal dan pemecahan zat yang mengandung lemak).
  5. Memberi penghasilan vitamin D3 pada kulit (kesan pada metabolisme kalsium dan fosforus).
  6. Ini adalah salah satu bahan yang mengatur glukoneogenesis (meningkatkan kepekatan gula dalam darah).
  7. Mengambil bahagian dalam sistem imun melalui sintesis bahan aktif biologi yang memberikan tindak balas selular dan humoral.
  8. Menyediakan perkembangan neurotransmitter yang terlibat dalam kerja otak (kawalan latar belakang emosi).

Diekskresikan melalui saluran gastrousus.

Siapa yang perlu memantau kolesterol

Kolesterol disyorkan untuk dipantau oleh semua orang yang berusia lebih dari 20 tahun (pemeriksaan rutin 1 kali setahun). Kumpulan risiko khas merangkumi kategori berikut:

  • Orang yang menderita kegemukan (darjah II-IV). Berat badan berlebihan selalu dikaitkan dengan ketidakaktifan fizikal, yang secara mendadak meningkatkan pemendapan lemak dalam tisu (termasuk di dinding saluran darah).
  • Pemakanan yang tidak betul, tidak dikaitkan dengan berat badan berlebihan. Dalam kes ini, kita bercakap mengenai penggunaan sebilangan besar produk mengikut jenis makanan segera. Makanan sedemikian mengandungi komponen berbahaya dan sukar dimetabolisme (beban yang besar pada hati). Walau bagaimanapun, penggunaannya tidak akan selalu menyebabkan penurunan berat badan.
  • Orang yang menderita pelbagai gangguan hormon (diabetes mellitus jenis I dan jenis II). Dalam kes ini, terdapat pelanggaran terhadap semua proses metabolik, termasuk kegagalan dalam biosintesis kolesterol dan / atau pecahannya.
  • Orang yang menderita cholelithiasis atau penyakit berjangkit dan radang hati yang lain (hepatitis, sirosis). Oleh kerana biosintesis kolesterol endogen berlaku di organ ini, pelanggaran kerjanya menyebabkan kegagalan proses metabolik.
  • Orang yang berumur lebih dari 50 tahun kerana proses penuaan semula jadi dan perlambatan proses sintetik, perkumuhan (pelanggaran metabolisme kolesterol dan peningkatan kecenderungan LDL untuk berlaku).
  • Seseorang yang mempunyai penyakit sistem kardiovaskular (PJK). Dalam kes ini, peredaran darah normal terganggu, pecahan kolesterol di tempat tidur vaskular tertunda dan menetap di dinding saluran darah (pembentukan plak aterosklerotik). Dalam kes ini, pemantauan keadaan kolesterol dan pecahannya setiap enam bulan diperlukan.
  • Wanita mengambil pil kontraseptif hormon untuk waktu yang lama, kerana kelikatan hempedu meningkat dan aliran keluarnya agak sukar (terdapat kemungkinan besar pembentukan batu di pundi hempedu).

Kategori khas merangkumi orang yang mempunyai tabiat buruk (merokok, alkohol).

Bersedia untuk menderma darah untuk kolesterol

Persiapan yang betul untuk analisis kolesterol kerana, dan untuk beberapa kajian lain harus lebih awal untuk mendapatkan data yang paling tepat (rata-rata sekitar beberapa hari). Adalah mustahil untuk menurunkan kolesterol darah dengan ketara dan cepat sebelum dianalisis, walaupun anda sedikit dapat mengubah nilai indikator. Tidak ada peraturan khusus untuk persiapan, tetapi ada cadangan umum:

  1. Lebih baik mengambil kolesterol semasa perut kosong untuk mengecualikan petunjuk melompat (peningkatan tahap pecahannya setelah makan makanan berlemak).
  2. Ramai yang bimbang dengan persoalan apakah mungkin minum air sebelum menderma darah untuk kolesterol dan tidak ada jawapan pasti (sedikit data klinikal). Cecair tambahan menyebabkan sedikit pembuangan plasma darah, tetapi secara teori ia dapat mempengaruhi kadar kolesterol. Juga, ketika minum air, tepat sebelum pendermaan darah, ia mengaktifkan sistem pencernaan (kerengsaan dinding perut dan rembesan refleks jus gastrik dan empedu), yang menyebabkan data yang tidak dapat dipercayai.
  3. Diet sebelum menderma darah untuk kolesterol menghilangkan makanan berlemak, asap, goreng sehari sebelumnya dan beberapa hari sebelum ujian.
  4. Makanan terakhir mestilah selewat-lewatnya 12-16 jam sebelum kajian.
  5. Kecualikan pengambilan minuman beralkohol 3-7 hari sebelum kajian.
  6. Jangan mengambil kumpulan ubat tertentu sebelum kajian (diuretik, antibiotik, hormon). Pengecualian adalah penggunaan kecemasan atau keadaan yang mengancam nyawa yang memerlukan ubat berterusan (pengambilan darah disesuaikan untuk penyakit yang mendasari).
  7. Pengecualian aktiviti fizikal beberapa hari sebelum kajian dan penyambungan semula 1-2 hari selepas itu.

Sekiranya terdapat hasil yang meragukan, jalankan semula untuk menganalisis semula setelah beberapa waktu (hasil ragu).

Ujian Kolesterol Diri

Tidak ada cara yang benar-benar boleh dipercayai untuk mengukur kolesterol anda sendiri. Terdapat sejumlah peranti di pasaran yang membolehkan anda menetapkan nilai ini demi penurunan (mengikut jenis glukometer untuk orang yang menghidap diabetes), tetapi tidak satu pun dari mereka yang dapat memberikan hasil yang betul.

Penyahsulitan hasil analisis

Untuk menjalankan kajian, darah untuk kolesterol diambil dari vena (ia tidak berinformasi dari jari dan untuk alasan ini semua alat yang ada untuk pemeriksaan diri darah tidak berguna). Pada mulanya, ujian darah biokimia khas diresepkan untuk pesakit menderma darah untuk kolesterol, di mana hanya kolesterol total yang dipantulkan.

Walau bagaimanapun, jika perlu, analisis yang lebih terperinci akan diberikan - profil lipid di mana semua pecahan ditunjukkan (LDL, HDL, trigliserida dan VLDL). Nilai rata-rata ditunjukkan dalam jadual tanpa mengambil kira jantina. Biasanya, kandungan plasma LDL dikira secara tidak langsung oleh formula Friedwald (disajikan dua formula untuk unit pengukuran yang berbeza):

  1. Kolesterol LDL (mg / dl) = jumlah kolesterol-HDL-trigliserida / 5;
  2. Kolesterol LDL (mmol / l) = jumlah kolesterol-HDL-trigliserida / 2.2;

Dan ada juga formula khas untuk mengira risiko kerosakan vaskular aterosklerotik:

  • CFS = (LDL + VLDL) / HDL.

Biasanya, pada orang yang berumur 30-40 tahun, ia adalah 3-3.5. Dengan nilai dari 3-4 terdapat risiko sederhana untuk aterosklerosis, dan dengan indikator lebih dari 4, berisiko tinggi. Terdapat beberapa kaedah untuk mengkaji darah:

  • Ultrasentrifugasi;
  • Enzimatik (selepas pemendapan pecahan lain);
  • SEKIRANYA;
  • Imunoturbidimetrik;
  • Nefelometrik;
  • Kromatografi.

Bergantung pada kaedah penyelidikan dan reagen, jumlah nilai dalam analisis mungkin berubah. Perbezaan ini menjadi sangat relevan ketika melakukan ujian darah di institusi perubatan yang berbeza.

Norma untuk wanita dan lelaki

Norma mungkin tidak hanya bergantung pada usia tertentu, tetapi juga jantina. Nilai mungkin sedikit berbeza (variasi +/- 0,5).

Di mana untuk mengambil ujian dan kosnya

Anda boleh menderma darah untuk kolesterol di tempat berikut:

  1. Institusi penjagaan kesihatan negeri (klinik, hospital). Dalam kes ini, analisis ditetapkan oleh doktor mengikut petunjuk. Percuma.
  2. Di pusat dan klinik swasta, mengikut kehendak pesakit sendiri atau jika tidak ada reagen dalam struktur keadaan (keputusan kecemasan diperlukan). Harga bergantung pada institusi dan bandar tertentu (dari 150 r - 600 r).

Selepas analisis bebas, untuk menguraikan hasilnya, anda harus menghubungi pakar (anda tidak boleh membuat diagnosis dan menetapkan rawatan sendiri).

Apa yang perlu dilakukan dengan kenaikan kadar

Nilai yang meningkat terdapat dalam sejumlah penyakit:

  • Aterosklerosis;
  • Penyakit jantung iskemia;
  • Diabetes;
  • Gout.

Sekiranya terdapat peningkatan indikator, diperlukan:

  1. Diet selama sebulan (lebih banyak makanan tumbuhan, ikan dan pengecualian makanan berlemak dan asap).
  2. Pemakanan pecahan untuk menstabilkan pengeluaran hempedu dan akibat dari hati.
  3. Rejim air yang mencukupi (1-1,5 liter sehari).
  4. Rawatan alternatif (hawthorn, licorice) hanya setelah berunding dengan pakar.

Rawatan klasik, termasuk sejumlah ubat (statin), ditetapkan hanya setelah pemeriksaan penuh dan manifestasi klinikal penyakit (bukan ujian yang dirawat, tetapi orangnya).

Apa yang perlu dilakukan dengan kolesterol rendah

Nilai penurunan terdapat dalam sejumlah penyakit kelenjar tiroid, jantung dan pelbagai penyakit kronik dan berjangkit (tuberkulosis). Rawatan juga terdiri dari mengikuti diet, tetapi dalam hal ini, makanan yang mengandung sejumlah besar kolesterol (telur, keju, mentega, susu) ditambahkan ke dalam diet. Selalunya digunakan sebagai pelbagai kompleks multivitamin (omega 3,6).

Rawatan dengan kaedah klasik (terapi ubat) bermula dengan diagnosis yang tepat..

Pencegahan

Pencegahan bertujuan menstabilkan kolesterol dan pecahannya. Ia terdiri daripada peraturan umum berikut:

  • Pemakanan yang betul dengan keutamaan makanan tumbuhan dan pengecualian makanan segera yang lengkap.
  • Aktiviti fizikal sederhana (berenang, berlari).
  • Pelaksanaan cadangan perubatan mengenai penyakit yang mendasari (mengambil ubat untuk menstabilkan penyakit jantung koronari atau mengambil statin untuk waktu yang lama untuk mengawal kadar kolesterol).
  • Pemeriksaan berjadual tetap sekurang-kurangnya 1 kali setahun untuk menilai keadaan kesihatan.

Sekiranya syarat ini dipenuhi, risiko penyakit yang mempengaruhi tahap kolesterol dikurangkan dengan ketara. Penting untuk memahami bahawa penunjuk ini dan perubahannya dalam darah tidak membicarakan perkembangan penyakit dalam 100% kes, kerana terlalu banyak faktor luaran dapat mempengaruhinya. Peningkatan atau penurunan hanya dapat menunjukkan kemungkinan masalah, tetapi tidak memerlukan terapi kompleks segera, tetapi hanya pemeriksaan lengkap dan menentukan penyebab perubahan.

Bagaimana untuk diuji untuk kolesterol?

Pengawalan kolesterol adalah syarat penting untuk menjaga kesihatan yang baik, terutama pada orang tua. Dengan peningkatan kadar, risiko pembentukan plak aterosklerotik, yang boleh menyebabkan strok dan serangan jantung, meningkat dengan ketara. Ujian darah diperlukan untuk mengetahui tahap kolesterol anda..

Mengapa melakukan ujian darah?

Profil lipid memungkinkan bukan sahaja untuk mengesan kehadiran kolesterol berlebihan dalam darah, tetapi juga untuk mengira keseimbangan antara bahan baik dan buruk. Kolesterol merujuk kepada alkohol berlemak dan dalam tubuh diperlukan untuk ketahanan sel. Sekiranya jumlahnya menjadi lebih tinggi daripada biasa, ada risiko komplikasi. Terutama berbahaya apabila keseimbangan antara lipoprotein berketumpatan tinggi dan rendah terganggu.

Perhatian! Norma total kolesterol dalam analisis biokimia darah tidak boleh melebihi 5 mmol / liter. Pada kanak-kanak, penunjuknya lebih rendah - 4,5 mmol / liter.

Bagaimana untuk menyediakan?

Terdapat peraturan di mana ujian darah yang boleh dipercayai akan diperoleh yang akan menunjukkan tahap lipoprotein dalam darah dengan tepat:

  1. Analisis mesti dilakukan semasa perut kosong. Untuk melakukan ini, lebih baik tidak makan selama 12-16 jam. Selalunya, biokimia darah diambil pada waktu pagi sehingga pesakit mempunyai masa untuk menjalani prosedur sebelum sarapan.
  2. Tidak digalakkan makan makanan berlemak dalam dua hari sebelum analisis..
  3. Berhenti minum alkohol setiap hari.
  4. Jangan merokok dalam 2 jam.
  5. Sehari sebelum pendermaan darah, semua jus dan minuman buah-buahan harus dikecualikan daripada diet. Lebih baik minum air bukan berkarbonat sahaja.
  6. Berhenti mengambil sebarang ubat, dan jika perlu, beritahu doktor anda.
  7. Anda perlu berehat selepas melakukan aktiviti fizikal sekurang-kurangnya 15 minit.

Perhatian! Sekiranya pakar tidak memerlukan petunjuk yang tepat, tetapi rata-rata, maka anda tidak dapat mempersiapkan secara khusus prosedur untuk lulus analisis. Dalam kes ini, kolesterol rata-rata diperoleh.

Derma darah

Sebagai permulaan, pesakit dihantar untuk ujian darah umum. Sekiranya indikator lebih tinggi daripada 5.2 mmol / liter terdapat di dalamnya, analisis biokimia berasingan ditetapkan dengan pengenalpastian jumlah lipid tepat dengan ketumpatan yang berbeza.

Lipid yang dibelanjakan terkandung dalam darah vena, dan oleh itu ia diambil untuk penyelidikan. Sebab lain darah diambil dari urat adalah kuantiti. Untuk profil lipid darah, sedikit lebih banyak biomaterial yang diperlukan daripada doktor ketika mengambil dari tisu lembut jari.

Semasa memeriksa biomaterial untuk kolesterol, beberapa kaedah yang berbeza digunakan:

  1. Gravimetri Dengan kaedah ini, jisim komponen yang disiasat diukur..
  2. Nefelometri. Fluks bercahaya digunakan, yang tersebar dalam medium legap..
  3. Kromatografi Membantu mengkaji pergerakan zarah-zarah kecil dalam medium bergerak dan pegun.
  4. Titrometri. Kaedah kimia berdasarkan perhitungan reagen yang bertindak balas dengan bahan tertentu.
  5. Polarografi. Kajian ini dilakukan mengenai jumlah kolesterol total dan bebas dengan adanya enzim..
  6. Penyelidikan ultraviolet (fluorimetri).
  7. Tindak balas warna.

Kaedah penyelidikan khusus yang digunakan bergantung pada kelayakan pembantu makmal.

Menyatakan hasilnya

Setelah menerima analisis, anda perlu memperhatikan 2 petunjuk penting:

  1. Kolesterol HDL Alpha. Ini adalah kolesterol "baik" yang diperlukan oleh badan. Ia memasuki hati dan tidak tersimpan di dinding saluran darah. Normalnya boleh 1 mmol / liter atau lebih.
  2. LDL Kolesterol berbahaya, yang kandungannya tidak boleh melebihi 3 mmol / liter. Jika tidak, ia terkumpul di dinding saluran darah dan membentuk plak aterosklerotik yang boleh menyebabkan penyakit jantung dan otak..

Setelah menerima hasilnya, doktor menilai nisbah petunjuk ini dan, atas dasar ini, menetapkan rawatan.

Perhatian! Sangat penting untuk memantau kolesterol bagi mereka yang menjalani gaya hidup yang tidak aktif pada masa dewasa..

Top